Hoe je verzuim kunt voorkomen door de juiste focus op welzijn en inzetbaarheid.

Deze businesscase laat zien hoe je werkstress en verzuim in je organisatie aanpakt door de juiste focus op welzijn en duurzame inzetbaarheid. De businesscase levert het bewijs dat fitte, gemotiveerde en betrokken werknemers zorgen voor gezonde groei van je organisatie, met behulp van Hobp en TNO.

 

Organisatie en uitdagingen.

De organisatie in deze businesscase is een middelgroot bureau in de zakelijke dienstverlening. Met een gepassioneerd team van 100 werknemers, staan ze bekend om een innovatieve en klantgerichte aanpak. Echter heeft het bedrijf te maken gekregen met uitdagingen op het gebied van HR.

Er zijn zorgen over de mentale gezondheid en het welzijn van werknemers. Uit interne analyse is gebleken dat het gestegen ziekteverzuim van de afgelopen maanden grotendeels gerelateerd is aan mentale vermoeidheid. Hoogstwaarschijnlijk komt dit door toegenomen werkdruk en strakkere projectdeadlines.

HR merkt ook op dat medewerkers die wel aan het werk zijn, minder productief en gemotiveerd zijn dan voorheen. De organisatie kampt momenteel met een onprettige werksfeer, verstoring van diverse projecten door verzuim of gebrek aan productiviteit en extra kosten.

De oplossing van Hobp.

Om de interne uitdagingen aan te pakken, besloot de organisatie het duurzaamheidsplatform van Hobp te implementeren. Dit is een praktisch online platform gericht op duurzame inzetbaarheid, ontwikkeld in samenwerking met TNO en NPDI.

Het geeft de organisatie inzicht in de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Daarnaast ondersteunt het medewerkers op een persoonlijke manier om gezond en gelukkig aan het werk te blijven.

De kracht van het platform ligt in de combinatie van twee elementen: een wetenschappelijk gevalideerde Duurzame Inzetbaarheidsscan (DIX) van TNO en een uitgebreid aanbod online tools en content van Hobp.

De DIX-scan meet waar de individuele behoeften van de medewerkers liggen. Iedereen heeft namelijk andere uitdagingen in en rondom het werk. Vervolgens biedt het platform iedere medewerker een gepersonaliseerd aanbod online tools om effectiever te kunnen omgaan met deze uitdagingen.

Ontdek onze oplossing

De aanpak van het platform.

De medewerkers vullen de DIX-scan in en ontvangen een persoonlijk rapport. Dit rapport biedt niet alleen een duidelijke uitleg van de scores, maar stimuleert ook het bewustzijn over de eigen duurzame inzetbaarheid.

Aan de hand van de scores adviseert Hobp’s platform gerichte online tools en tips om medewerkers te helpen bij het maken van verbeteringen. Denk aan een cursus over ouderschap, een leerlijn om meer veerkracht te ontwikkelen, een luisterboek over perfectionisme of oefeningen om rugklachten veroorzaakt door een zittend beroep te voorkomen.

De uitkomsten van de DIX-scans worden op organisatieniveau inzichtelijk gemaakt. Ze geven een totaalbeeld van de kritieke gebieden en aandachtspunten in het bedrijf. Periodiek kunnen medewerkers opnieuw de scan invullen. Op deze manier kan de organisatie de effecten van het prioriteren van duurzame inzetbaarheid meten.

Meer over de DIX

De toekomst van goed werkgeverschap is het welzijn van je medewerkers!

Ervaart jouw organisatie vergelijkbare uitdagingen? Dan is Hobp’s duurzaamheidsplatform de oplossing!

Zichtbare resultaten door een gerichte aanpak.

Al na enkele weken werden resultaten zichtbaar. Werknemers kregen meer inzicht in hun persoonlijke inzetbaarheid via de DIX-scan en de organisatie kreeg een blauwdruk van de aandachtspunten.

De persoonlijke hulpmiddelen en tools die werden aanbevolen, hielpen medewerkers minder stress en werkdruk te ervaren. Er werd aandacht besteed aan hun welzijn en er werd ruimte gecreëerd voor persoonlijke behoeften. De teamleiders merkten een positievere sfeer en een toename van energie in hun teams. Dit had een positief effect op de betrokkenheid en productiviteit, wat ook in cijfers zichtbaar werd na een tweede DIX-meting onder de medewerkers.

De extra aandacht voor gezondheid, geluk en werk-privébalans leidde op lange termijn tot een daling van het ziekteverzuim, kostenbesparingen en een consistente projectuitvoering in de organisatie.

Positieve impact op de organisatie.

Door de inzetbaarheid van medewerkers in kaart te brengen en te vergroten is de organisatie in staat om jaarlijks aanzienlijke besparingen te realiseren. Gebaseerd op de kosten-baten analyse van TNO en NPDI kan dit bedrijf tot wel €120.000 per jaar besparen op loonkosten, los van de extra besparingen door vermindering van verzuim.

Voor organisaties die vergelijkbare uitdagingen ervaren uit deze business case, biedt Hobp met zijn duurzaamheidsplatform een effectieve oplossing. Het platform biedt niet alleen directe voordelen voor het welzijn van werknemers, maar draagt ook bij aan de langetermijn-gezondheid en -groei van je organisatie.

Download brochure en prijslijst

Onze pijlers voor duurzame inzetbaarheid

De tools en interventies van Hobp zijn gericht op de vijf pijlers die, volgens TNO en de DIX, centraal staan in duurzame inzetbaarheid en zorgen voor gezonde groei van mens en organisatie.

Hobp ontzorgt jouw organisatie door elke medewerker, op basis van de DIX-scan, de juiste thema’s en onderwerpen aan te bieden die aansluiten op hun situatie en behoeften.